Thursday, January 26, 2012

5 perkara kenapa REZEKI kita berat sgt!

Rezeki merupakan satu yang cukup luas konteksnya. Dapat anak juga merupakan rezeki, rezeki naik pangkat juga rezeki, dapat melihat makhluk halus juga rezeki, Ditemukan jodoh juga dinamakan rezeki, dapat bonus dari bos juga adalah rezeki. Disini kita lihat antara sebab rezeki kita menjadi SANGAT berat.

1) AMBIL HAK ORANG LAIN: contoh paling senang adalah MENCURI lah. Tapi kekadang kita xsedar apa yang kita lakukan mengambil hak orang lain. Contohnya guna fon pejabat, guna printer pejabat, guna telefon orang tanpa kebenaran dimana kita rasa itu benda2 kecik je tapi ia tetap SALAH!

2) SEKAT REZEKI ORANG: Ini yang selalu terjadi dikalangan kita tanpa kita sedar. Yang ketara ialah curi client orang!! Cth lain kalau tgk orang lain berniaga, kita plak kita pergi hasut client dia spaya tak beli tanpa sebarang usul!! Igt ye, sekali kita sekat rezeki orang, 10 kali ganda Allah sekat rezeki kita!! Uuiisshhhh gerun!!

3) TAK SUKE LIHAT KEJAYAAN ORANG: Ini act penyakit orang kita! Dulu epul pun mcm tu tp bila fikir2 balik mmg ptt dia bjaya sbb dia usaha. Aku ni duk rumah je... Muehehehe.... Tp betol , bila kita bertindak, ubah terus kehidupan. Sikap plg teruk adalah menyebarkan keburukan org yg bjaya dan kbnyakan FITNAH!! dan org kita plak cepat plak percaya.... Hurm... Nnti jgn tnya nape rezeki kita berat ye....!!

4) HIDUP HANYA BERGANTUNG PADA NASIB: ini boleh dikatakan seperti lalang yang hanya meliut lentok mengikut arah angin. Ayat yang biasa "ala ada rezeki adala, kalau takde nak buat camner" memang la tak dapat kalau ko dah dok diam jer tak buat ape2.

5) TAK HARGAI REZEKI YANG DATANG: ha...ni kekadang kita lupe, rezeki yang datang mesti perlu hargai dan jgn banyak komplen.. Lagi2 time bonus dr majikan "sikitnye.." " kedekut hampeehh" ... Uiishh bahaya tu! Cube fikir kalau tak dapat lg teruk..kan? Buang sikap tu. Kalau dpt hadiah, suke komplen.. Igt, suke ke tak suke ke simpan shaja dlm hati.. Untung lah org bg hdiah, kalau tak bgi lg terukkkss!! Kan?





No comments:

Post a Comment